رعب و وحشت در بنای تاریخی عالی قاپو!

رعب و وحشت در بنای تاریخی عالی قاپو!


  


حالا نوبت «عالی‌قاپو»ست؛ بنایی که بیش از 50 سال پیش مرمت آن با ورود گروه «ایزمئو» از ایتالیا به اصفهان، آغاز و حدود 11 ستون از 18 ستون در ایوان این عمارت در مدت 40 سال پیش مرمت شدند.اما هنوز داربست‌ها در بخش جنوبی عمارت پابرجا هستند تا مرمت‌ها ادامه یابد

در نگاه اول ورود این همه مسافر و گردشگر به میدان جهانی «نقش جهان» و استفاده از همه‌ی آن‌چه در این میدان برای گردشگران به کار گرفته شده،‌ هر کس را می‌تواند سر ذوق آورد.

توجه و استقبالی که مسافران و گردشگران هنوز پس از سال‌ها نسبت به میدان جهانی «نقش جهان» اصفهان دارند اتفاق خوبی است که مسئولان و متولیان حوزه‌ی میراث فرهنگی را خوشحال می‌کند.

این می‌شود که این همه ذوق و علاقه و توجه را مسئولان این محوطه‌ی جهانی حتی با باز نگه داشتن بناهای تاریخی این میدان جهانی تا دو ساعت پس از زمان تعطیلی این بناها پاسخ می‌دهند و مردم می‌توانند تا ساعت 9 شب از عمارت «عالی قاپو»، مسجد «امام (ره)»، مسجد «شیخ لطف‌الله» و بازار «قیصریه» دیدن کنند. اتفاقی که البته برای مغازه‌داران همیشه نالان میدان نیز خالی از لطف و خوشحالی نیست.

اما نگاه به این استقبال، بُعد دیگری هم دارد. در واقع در نگاه دومِ این استقبال یا شاید «هجوم»، این همه گردشگر به بناهای تاریخی قرار گرفته در میدان نقش جهان به خصوص عمارت «عالی‌قاپو» که بیش از پنج سال است داربست‌ها به بهانه‌ی مرمت بر پیکر آنجا خوش کرده‌اند، قدری ترس و وحشت به دل می‌اندازد!

وارد شدن چنین بار سنگینی در یک زمان روی طبقه‌ی دوم عمارت «عالی‌قاپو» که اتفاقا سال‌هاست ستون‌های آن در حال استحکام‌بخشی هستند، اتفاق چندان خوشایندی نیست.

مشابه این اتفاق دو سال گذشته برای بنای تاریخی «منارجنبان» رخ داد، بنایی تاریخی که هر چند در طول سالیان گذشته هر 15 دقیقه یک بار برای دیدن گردشگران تکان داده می‌شد، اما مسئولان بالاخره به این نتیجه رسیدند که بیش از این تکان دادن این بنای تاریخی به آسیب ‌آن منجر می‌شود نه رسیدگی و توجه آن.

و حالا نوبت «عالی‌قاپو»ست؛ بنایی که بیش از 50 سال پیش مرمت آن با ورود گروه «ایزمئو» از ایتالیا به اصفهان، آغاز و حدود 11 ستون از 18 ستون در ایوان این عمارت در مدت 40 سال پیش مرمت شدند.

اما هنوز داربست‌ها در بخش جنوبی عمارت پابرجا هستند تا مرمت‌ها ادامه یابد، ولی در این میان حضور یک‌باره‌ی تعداد زیادی گردشگر روی این بنای تاریخی که هنوز استحکام کافی را به دست نیاورده است، جای بسی تامل دارد.

20 اسفند سال 92 خبرهایی رسید به نقل از محسن مصلحی،مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان اصفهان مبنی بر این‌که «کاخ عالی‌قاپو نوروز 93 تعطیل شد»، تا راه پله‌های مارپیچ "درگاه بلند" نوروز از فرسایش زیر قدم‌های گردشگران درامان بماند. این خبر را در آن زمان برخی رسانه‌ها به نقل از مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نقل کرده بودند. اتفاقی که با توجه به وضعیت این عمارت تاریخی و ارزشمند گامی مثبت بود.

در آن زمان به گفته مصلحی،به دلیل مرمت ورودی، کف، سقف و ستون‌های چوبی در طبقه سوم انجام شده بود و می‌توانست در ایام پربازدید نوروز که براساس پیش‌بینی‌اش در نوروز 93 بیش از ۱۱ هزار نفر از آن دیدن می‌کردند، به حفظ این بنا منجر شود. هر چند این اقدام در نوروز 93 عملی نشد اما باز هم به فکر بودن متولیان در آن زمان قدری جای شکر داشت.

و هنوز عمارت «عالی‌قاپو» به توجه نیاز دارد، نه بازدیدکننده‌ی بیشتر!

کاخ عالی‌قاپو عمارتی در غرب میدان نقش‌ جهان و مقابل مسجد شیخ‌ لطف‌الله به فرمان شاه‌عباس اول در پنج طبقه ساخته شده است و 18 ستون در ایوان طبقه‌ی سوم دارد. این عمارت یکی از مهم‌ترین شاهکارهای معماری اوایل قرن یازدهم هجری قمری است و به‌عنوان دروازه‌ی مرکزی و مدخل قصرهایی حساب می‌شده است که در دوران صفویه در محدوده‌ی میدان نقش جهان بنا شده‌اند.

این قصر که «دولتخانه‌ی مبارکه‌ی نقش جهان»، قصر «دولتخانه» و «تالار عالی‌مکان» نیز نامیده شده است، نمونه‌ی منحصربه‌فردی از معماری کاخ‌های دوره‌ی صفویه است که مینیاتور‌های هنرمندانه‌ی «رضا عباسی»، هنرمند معرف دوره‌ی شاه‌عباس، روی آن خودنمایی می‌کنند. عالی‌قاپو شامل دو کلمه‌ی عالی و قاپو به معنی «باب عالی» است که مورد احترام بوده است. از این رو، کسانی که می‌خواستند به آن وارد شوند، باید خم می‌شدند، آستانه را می‌بوسیدند و داخل می‌آمدند. حتا شاه‌عباس برای ورود به این عمارت از اسب پیاده می‌شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.