بوزقورد توهین یا مایه افتخار


بوزقورد توهین یا مایه افتخار ؟

در افسانه بوزقورد آمده است که امپراطوری ترکان آسمانی در آسیای میانه توسط همسایه شمالی خود ( که در بعضی از افسانه های مغولی های هسی گفته شده ) مرود هجوم قرار می گیرند و همه از کودک تا کهنسال کشته می شوند و فقط یک پسر 10 ساله باقی می ماند که به دلیل خردسال بودن !!!!! از کشتن او امتناع می کنند و فقط دستها و پاهای اورا قطع می کنند ( ضمن اینکه در بعضی از دستنوشته های مغولی پسر 10 ماهه ذکر شده است ) و سپس اورا در مردابی رها می کنند . ماده گرگی برای پسرک گوشت می آورد و مانع مرگ او می شود .( در بعضی از دست نوشته ها شیر دادن این ماده گرگ به پسرک هم آمده است ) پس از مدتی که پسرک بزرگ می شود با گرگ همخوابه می شود !! و از این همخوابگی 10 فرزند پسر به دنیا می آورد که اینها اجداد ترکان امروزین هستند !!!
بنده از همه آذری های گرامی سوال دارم آیا این افسانه بوزقورد مایه افتخار است یا وهن شما ؟ آیا واقعا می خواهید حاصل جماع بچه بی دست و پایی با ماده گرگ باشید ؟ آیا تربیت و تاریخ گران سنگ ایرانی و آن شکوه و افتخار مادها و آن همه پادشاهی بعد از اسلام و قبل از اسلام و سابقه مدنیت سترگ ایرانی ای که آذری ها داشتند اجازه پذیرش چنین وهمیاتی را به شما می دهد ؟


صنعت ایران در دوره ساسانی
در دوره ساسانی به خاطر سامانه طبقاتی صنعت ایران به پیشرفت بسیار چشمگیری دست یافت و ایران ساسانی صنعتی ترین کشور جهان شد محصولات صنعتی ایران در همه ی جهان متمدن ان زمان پر طرفدار و خواهان داشت.
در عصر ساسانی، قالی بافی، پارچه بافی، و شیشه گری نیز رونق بسزایی یافت. در این عصر،فرش و پارچه های بافته شده ایران در روم و چین مشتریان زیادی داشت. فلزکاری در دوره ساسانی به پیشرفتی شگرف رسید و فلزکاران ظروف بسیار ظریف و زیبایی ازطلا و نقره می ساختند.نمونه هایی از این ظروف امروزه در موزه های اروپا توجه پژوهشگران و علاقه مندان را به خود جلب می کند.

کاخ آپادانا...


کاخ آپادانا...

بنای «آپادانا» به دست داریوش بزرگ آغاز شد و در زمان خشایارشا به اتمام رسید. سطح این کاخ نزدیک به سه متر از کف حیاط آپادانا و کف دروازه همه ملل بلندتر ساخته شده و در بیشتر قسمت‌ها متکی بر سنگ تنه کوه است. برای رفتن به درون این کاخ دو پلکان دو طرفی، یکی در سمت شمال چسبیده به ایوان شمالی و یکی در سمت مشرق و متصل به ایوان شرقی درست کرده‌اند. دیوارهای این پلکان‌ها و پیش بست‌شان مزیت به نقوش و کتیبه‌های باشکوهی است. از ۷۲ ستونی که روزی سقف آپادانا و ایوان‌هایش را برپا می‌داشته‌اند، امروز تنها ۱۴ عدد برپا است که یکی از آنها (در شمال شرقی ایوان شرق) بازسازی شده است. اما بر پاییه روایات سیاحان اروپایی و تصاویری که از تخت‌جمشید کشیده‌اند می‌دانیم که در سال ۱۶۱۹ میلادی هنوز ۲۰ ستون برپا بوده است و این تعداد در سالهای ۱۶۲۷ به ۱۹، در ۱۶۷۷ به ۱۸، در ۱۶۹۴ به ۱۷، در ۱۷۸۷ به ۱۵ و در سال ۱۸۴۱م. به ۱۳ عدد کاهش یافته که از ان تاریخ به بعد، دیگر ستونی فرو نیفتاده است

غرور و افتخار یک شاهنشاهی و یک ملت بزرگ و تاریخی


غرور و افتخار یک شاهنشاهی و یک ملت بزرگ و تاریخی
سنگ نگاره پیروزی شاهنشاه شاپور یکم بر امپراتوران روم در نقش رستم
شاپور یکم تنها پادشاه تاریخ بود که امپراتور روم را به اسارت گرفت