لهستان یکی از تاریک‌ترین اسرار جنگ جهانی دوم را کشف کرد


  

لهستان یکی از تاریک‌ترین اسرار جنگ جهانی دوم را کشف کرد: بقایای بیش از ۲۵۰۰ سرباز شوروی و ایتالیایی از زیر خاک به دست آمدند.
 
باستان شناس به دقت با استفاده از قلم خود زمین را حفاری می‌کند. ذره ذره، یک اسکلت انسان در بالای استخوان‌های دیگری که روی هم انباشته شده‌اند، پدیدار شد. او با احتیاط آن‌ها را کنار می‌زند و به آرامی به یک ظرف پلاستیکی منتقلشان می‌کند. آیا اسکلت یک سرباز ایتالیایی بود؟ و یا شوروی؟ شناسایی هویت اجساد، در عین حالی که ممکن است، مشکل نیز می‌باشد.

اما آنچه شناخته شده، این است که مردان در یکی از اردوگاه‌های متعدد (اردوگاه‌های جنگی زندان آلمان) درگذشته‌اند که در آن ارتش سرخ و نیروی متفقین (از جمله ایتالیایی‌ها پس از آنکه ایتالیا از فاشیست تغییر موضع داد) وارد شده بودند. سرنوشت ایتالیایی‌هایی که در کنار ارتش ورماخت در جبهه شرقی مبارزه کرده بودند یکی از فراوان اسرارهای تاریک جنگ است. پس از تسلیم رم، با آن‌ها به عنوان خائن توسط نازی‌ها رفتار شد، هزاران نفر در اردوگاه به ضرب گلوله کشته شدند یا کار کردند و یا از گرسنگی مردند.

در حال حاضر، 70 سال از پایان جنگ جهانی دوم می‌گذرد و به لطف حفاری‌ها در شرق لهستان، بالاخره این سربازان ناشناخته تدفین مناسب و آبرومندانه‌ای خواهند داشت. کارکنان با پوشیدن ماسک سفید آنفولانزا و لباس مخصوص، باقی مانده‌ها را مرتب می‌کنند. یک طرف، مهره، دنده‌ها و استخوان‌های کوچک دیگر... جمجمه‌ها جای دیگر، بسته بندی شده در کیسه‌های پلاستیکی فردی قرار می‌گیرد.

باستان شناس "پرزمیسلاو کولوسوزکی" (Przemyslaw Kolosowski) به خبرگزاری فرانسه گفت "این تنها راه برای شمارش تعداد دقیق قربانیان است". او مسئول حفاری در نزدیکی بازداشتگاه نظامی سابق شماره 327 در نزدیکی پشمیسیل، شهر جنوب شرقی لهستان است.

در طی شش هفته، کارکنان بقایای حدود 3000 زندانی ایتالیایی و شوروی را از هشت گور دسته جمعی در این منطقه حفر کرده‌اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.