باستان شناسان سکه‌های قدیمی در مقبره عظیم آمفیپولیس در شمال یونان پیدا کردند.


  

باستان شناسان سکه‌های قدیمی در مقبره عظیم آمفیپولیس در شمال یونان پیدا کردند.
 
باستان شناسان هنگامیکه به دنبال سرنخی برای حل رمز و راز و معمای اینکه چه کسی در این آرامگاه به خاک سپرده شده است، سکه‌هایی که صورت اسکندر کبیر بر روی آن نقش بسته بود را در بزرگترین آرامگاه که تاکنون در یونان کشف شده، یافتند. این آرامگاه عظیم در آمفیپولیس در شمال یونان که قدمت آن به قرن چهارم قبل از میلاد می‌رسد و شامل مجسمه‌های تقریبا سالم و دست نخورده و موزاییک کاری پیچیده است را کشف کردند. آنچه که به هیجان مردم این منطقه یونان افزود کشف یک اسکلت در داخل ساختار این آرامگاه بود.

 باستان شناس مسئول حفاری، "کاترینا پریستری"،گفت که آن‌ها هنوز هم هویت اسکلت را نمی‌دانند اما به احتمال زیاد مقبره برای یک فرد عالی رتبه ساخته شده است. پریستری در وزارت فرهنگ آتن گفت: "اولین نتایج حفاری و کیفیت مجسمه‌ها و مقیاس آرامگاه پس از اندازه‌گیری محیط آن به اندازه 500 متر (1640 فوت) نشان می‌دهد که این آرامگاه مربوط  به یک ژنرال است."

آرامگاه بارها و بارها قبل از اینکه مهر و موم شود غارت شده، اما پریستری گفت که این تیم توانستند چند سکه در اطراف آرامگاه پیدا کنند که برخی از آن‌ها چهره اسکندر کبیر را نشان می‌دهد و برخی قدمتشان به قرن دوم و سوم  پیش از میلاد می‌رسد. باستان شناسان، قبل‌تر از این برای پیدا کردن آرامگاه مورد نظر، اسفنکس و دیوار محافظت شده توسط دو کاریاتید (چهره های مجسمه زن) و سرسرای تزئین شده با موزاییک کاری را حفاری کرده‌اند.

کارشناسان تپه‌ای که این آرامگاه بر روی آن قرار گرفته و 30 متر ارتفاع دارد از دهه 1960 شناخته بودند، اما کار تنها در سال 2012 به صورت جدی آغاز شد. پریستری گفت "ما می‌دانستیم که برای حل رمز و راز این تپه به آنجا برمی‌گردیم." از آنجا که این کشف از اهمیت بزرگ تاریخی برخوردار است، آنتونیس ساماراس نخست وزیر در ماه اوت از این مکان بازدید کرد. حدس و گمان وجود دارد افرادی که ممکن است دراین مکان به خاک سپرده باشند، رکسانا، همسر ایرانی اسکندر، المپیاس، مادر شاه و یا یکی از ژنرال هایش باشد. اما مورخان می‌گویند این بسیار بعید است که اسکندر فاتح امپراطوری ایران و بسیاری از نقاط جهان، که در سن 32 سالگی فوت می‌کند، در این مکان به خاک سپرده شده باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.