باستان‌شناسان از مجسمه عظیم آمون هوتپ سوم وقوع زلزله‌ای بیش از ۳۰۰۰ سال پیش سرنگون شده بود، رونمایی کردند.


  

باستان‌شناسان  از مجسمه عظیم آمون هوتپ سوم که در پی وقوع زلزله‌ای بیش از ۳۰۰۰ سال پیش در شهر الأقصر مصر سرنگون شده بود، رونمایی کردند.
این مجسمه عظیم که فرعون مصری آمون هوتپ را در حالت قدم زدن و ایستاده نشان می‌دهد در دروازه شمالی معبد تدفینی فرعون در ساحل غربی رود نیل قرار گرفته است. این مبعد تدفینی خود با وجود داشتن دو مجسمه عظیم 3400 ساله از ممنون(آمون هوتپ سوم) بسیار مشهور است. به گفته باستان شناسان، آمون هوتپ سوم در دوره حکومت خود تمدن مصر باستان رابه اوج فرهنگ و سیاست رساند.

مجسمه جدید برفراشته شده که 12.92 متر طول دارد، در کنار مجسمه دیگری از آمون هوتپ که آن هم حالت قدم زدن دارد و در ماه ماس رونمایی شد قرار گرفته است. به گفته باستان شناس آلمانی-آمریکایی «هوریگ سوروزیان» که مسئولیت این پروژه را بر عهده داشته است، این دو تندیس بلندترین مجسمه‌هایی هستند که یک فرعون مصری را در حالت ایستاده نشان می‌دهند. دو مجسمه دوقلوی عظیم ممنون 21 متر طول دارند اما فرعون را در حالت نشسته به تصویر می‌کشند.

مجسمه جدید فرعون، حالا باری دیگر بعد از 3200 سال بر روی پاهای خود ایستاده است. این مجسمه که به 89 قطعه بزرگ و تعداد بی‌شماری تکه‌های ریز تقسیم شده بود، از ماه نوامبر در حال بازسازی بوده و 110 تن وزن دارد. به گفته سوروزیان، این مجسمه در پی وقوع یک زلزله در حدود سال 1200 قبل از میلاد سرنگون و تکه تکه شده است.

مجسمه آمون هوتپ سوم او را در حالی نشان می‌دهد که تاج سفید مصر علیا را بر سر دارد و در هر دستش یک طومار پاپیروس که نامش بر آن حک شده گرفته است. بودجه حفظ و نگهداری از معبد آمون هوتپ سوم کاملا توسط کمک‌های مالی خصوصی و بین المللی تأمین می‌شود.

آمون هوتپ سوم در سن 12 سالگی به سلطنت رسید و امپراتوری عظیمی از رودخانه فرات تا سودان را به ارث برد. او حدود 1354 قبل از میلاد درگذشت و پسرش آمون هوتپ چهارم که با نام «آخناتن» شناخته می‌شود جانشین او شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.