دانشمندان اسپانیایی در فاز دوم جستجوی بقایای سروانتس نویسنده اسپانیایی


 

 
دانشمندان ‌می‌گویند که احتمال وجود بقایای سروانتس نویسنده اولین رمان جهان «دُن کیشوت» در کلیسایی در شهر مادرید وجود دارد و زخم‌هایی که او در جنگ برداشته، راز شناسایی او خواهد بود.
دانشمندان سال گذشته با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز، اسکنرهای سه بعدی و رادارهای نافذ زمین، 5 نقطه در یک دِیر را شناسایی کردند که بقایای انسانی در آن‌ها وجود دارد و احتمالا یکی از آن‌ها متعلق به سروانتس است.

این تیم باری دیگر به این کلیسا بازخواهند گشت تا به جستجوی استخوان‌ها بپردازند. گفته می‌شود که سروانتس یک روز بعد از مرگش در 22 آوریل سال 1616 میلادی(هفته‌ای که شکسپیر نیز در آن درگذشت) در این کلیسا به خاک سپرده شده است.

فرانسیسکو اتزیبریا، انسان شناسی که رهبری تیم پژوهشگران را بر عهده دارد در یک کنفرانس خبری گفت: "ما به دنبال اسکلت یک مرد، حدوداً 70 ساله، که 6 دندان یا کمتر در دهان و بر روی ساق و دست چپش زخم دارد، هستیم. گفته می‌شود که این دست از کار افتاده بوده و احتمالا ما باید بقایای فلز را نیز در استخوان‌های آن پیدا کنیم."

سروانتس در جنگ  سال 1571 «لِپانتو» که در آن «اتحاد مقدس» که توسط اسپانیا رهبری می‌شد و نیروی دریایی عثمانی را شکست داد، شرکت داشت و 3 گلوگه، دو عدد به سینه و یکی به دستش برخورد کرد. او که استفاده کامل از دستش چپش را از دست داد، به نام «مرد یک دست لپانتو» مشهور شد.

سروانتس رابطه نزدیکی با این کلیسا داشته، اما این کلیسا در طی سال‌ها گسترش یافته و جای دقیق دفن این نویسنده مشهور به فراموشی سپرده شده است. تیم دانشمندان، جستجوی خود را برای یافتن بقایای بزرگترین نویسنده دوران طلایی اسپانیا، در ماه آوریل 2014 آغاز کرد و آن‌ها در فاز اولیه جستجو، 33 شاه‌نشین و 4 مقبره که در آن‌ها احتمالا استخوان وجود دارد را یافتند.

سروانتس در سال 1547 در مادرید متولد شد و از او به عنوان پدر رمان مدرن یاد می‌شود. اثر جاودان او «دُن کیشوت» در دو قسمت در سال‌های 1605 و 1615 به چاپ رسید.

دانشمندان اسپانیایی در فاز دوم جستجوی بقایای سروانتس نویسنده اسپانیایی، تابوتی که بر روی آن نام اختصاری «ام.سی» (احتمالا میگل د سروانتس) حک شده را یافتند.
در پی انتشار خبر شروع فاز دوم این تحقیق و اکتشاف که روزهای گذشته اعلام شد، این تابوت که بر روی آن حروف اختصاری «M.C.» حک شده و شامل استخوان‌های انسان است، در دخمه‌ای در دیر «ترینیتاریاس دسکالزاس»، نزدیک «موزیو دل پرادو» در شهر مادرید کشف شد. به گزارش ال پایز، این تابوت به احتمال بسیار زیاد متعلق به میگل د سروانتس نویسنده شهیر اسپانیایی که اولین رمان تاریخ، «دن کیشوت» را در سال 1605 به چاپ رساند، است.

محل دفن سروانتس برای صدها سال فراموش شده و تنها گفته می‌شد که او در قبری بی نام، در دیری در شهر مادرید دفن شده است. در آوریل سال 2014 و بعد از جستجو و تحقیق بسیار، محققان به این نتیجه رسیدند که کلیسا و دیر «ترینیتاریاس دسکالزاس» محل دفن احتمالی این نویسنده است و جستجو برای کشف بقایای او آغاز شد.

تیم باستان شناسان و پزشکان قانونی، در حال حاضر در حال بررسی این بقایا و استخوان‌ها هستند تا بتوانند هویت سروانتس را تأیید کنند. به گفته یکی از این محققان، تا شناسایی نشدن این استخوان‌ها، کار آن‌ها به پایان نرسیده و هیچ مشخص نیست که این بقایا واقعا متعلق به نویسنده افسانه‌ای باشند. تیم پزشکان برای شناسایی این بقایا، به دنبال زخم‌ها و جای 3 گلوله‌‌ای می‌گردند که سروانتس در جنگ لاپنتو در سال 1571 دریافت کرده است. او در این جنگ که بر علیه امپراتوری عثمانی بود شرکت کرد و کارآیی کامل دست چپ خود را بر اثر اصابت یک گلوله به دستش و دو گلوله دیگر به سینه‌اش از دست داد.

کشف بقایای سروانتس به سوال‌های بی پاسخ بسیاری جواب می‌دهد؛ یکی از این سوال‌ها دلیل مرگ اوست که بعضی می‌گویند به دلیل سیروز کبدی بوده است. او به نوشیندن مشروبات الکلی معتاد بود و در فقر کامل، در سن70 سالگی درگذشت.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.