آرامگاه اعطا شده به خدای مصر‌‏باستان،در مکانی موسوم به لاکسور پیدا شده است


  

آرامگاه اعطا شده به خدای مصر‌‏باستان، خدای مرگ ازیریس، در دره‌‏ی اشراف که به آرامگاه اشراف نیز معروف است در مکانی موسوم به لاکسور پیدا شده است. لاکسور نام شهری در شرق رودخانه‌‏ی نیل واقع در مصر است.

ساختار آرامگاه کشف شده با آرامگاه ازیریس مطابقت دارد و گفته شده است که یک المثنی دقیق است. تصور می‎‌‏شود که تاریخ آن مربوط به زمان بیست و پنجمین سلسله «۷۶۰-۶۵۶ قبل از میلاد» و یا بیست و ششمین سلسله «۶۷۲-۵۲۵ قبل از میلاد» ‌‏باشد. آرامگاه‌‏های دیگری نیز در این دوره‌‏ها با مشخصات شبیه مقبره‌‏ی پیدا شده «خدای مرگ ازیریس» کشف شده است.

مقبره‌‏ی دیگری نیز در دوره‌‏ی حفاری سال ۱۹۰۲ تا ۱۹۰۳ کشف شد  که آن را به «اوزیریون» می‌‏شناسند و مشابه مقبره‌‏ی اوزیریس که در افسانه‌‏ها توصیف شده است. اوزیریون در زمان حکومت «سِتی اول» که در سال‌‏های بین ۱۲۷۹ تا ۱۲۹۴ حکمرانی می‌‏کرد، ساخته شد.

به نقل از مجله‌‏ی لاکسور، در مقبره‌‏‌‏ی کشف شده‌‏ی اخیر، مجسمه‌‏ی خدا در مرکز ترکیب‌‏بندی قرار دارد. آن در یک کلیسای کوچک با سقفی طاقی‌‏شکل ایستاده که در مقابل آن میله‌‏ای به ارتفاع ۹ متر به درون اتاق دیگری پایین می‌‏رود. در این اتاق میله‌‏ی دیگری قرار دارد که به ارتفاع ۶ متر تا گودترین جای مقبره امتداد می‌‏یابد. سرسرای اصلی به‌‏وسیله‌‏ی ۵ ستون سنگی بزرگ پابرجاست.

در اساطیر مصر ازیریس بعد از کشته شدن توسط برادرش «سِت» بر عالم اسفل حکومت می‌‏کند. ست برای تصاحب تخت، برادرش را به قتل رساند. «ایسیس» همسر ازیریس وی را به اندازه‌‏ای زنده نگه داشت تا فرزندی برای روز انتقام با ست داشته باشند. در بعضی از نسخه‌‏های اساطیر آمده که ایسیس مجبور به احیای قسمت‌‏های بزرگ و پراکنده‌‏ی بدن وی بوده تا بتواند او را احیا کند.

تصور بر این است که فرزند به‌‏وجود آمده در زمان بازپیدایی ازیریس، هروس می‌‏باشد که معمولا با سر شاهین نشان‌‏داده می‌‏شد که بعدها با ست جنگید و در نهایت او را شکست داد. خدایان تصمیم بر این داشتند که تخت را به کسی که با خون‌‏ریزی آن را به‌‏دست آورده ندهند و او را حمایت نکنند.

مقبره‌‏ی ازیریس بخشی از مجتمع پیچیده‌‏تر و بزرگتری است که طی دو مرحله حفاری کشف شده است. و مرحله‌‏ی سوم آن در پاییز سال جاری به انجام خواهد رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.