بیش از چهار میلیون تصویر از آرشیوهای کتابخانه‌ای در خطر نابودی سراسر جهان


  

بیش از چهار میلیون تصویر از آرشیوهای کتابخانه‌ای در خطر نابودی سراسر جهان، در پروژه‌ای با عنوان «طرح آرشیوهای در خطر»، طرحی که توسط کتابخانه بریتانیا به اجرا درآمده، هم اکنون به صورت آنلاین و کاملا رایگان در دسترس قرار گرفته‌اند.
این طرح که توسط «بنیاد آرکادیا» حمایت شده، به 10 سالگی خود نزدیک می‌شود و «از خاک به دیجیتال» نام گرفته است. این طرح در سال 2004 آغاز شد و از آن زمان تاکنون 246 پروژه در 76 کشور جهان را حمایت کرده تا از آرشیوهای در خطر نابودی، بی توجهی و یا پوسیدگی بر اثر زمان عکسای شود و آن‌ها را به صورت آنلاین و رایگان از طریق وبسایت پروژه در اختیار سراسر جهان قرار دهد.

مواردی که در این 10 سال جمع آوری شده و به فرمت دیجیتالی تبدیل شده‌اند، شامل کتیبه‌های سنگی، دست‌نوشته‌ها، اسناد آرشیو شده، روزنامه‌ها، عکس‌ها و آرشیوهای صوتی هستند و روز به روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود.

از پروژه‌های قابل توجه در این طرح، می‌توان به تلاشی که هم اکنون در جریان است تا دست‌نوشته‌های اسلامی را در شهر «جنه» حفظ کند اشاره کرد؛ این شهر خواهر شهر تیمبوکتو در کشور مالی محسوب می‌شود که در حال حاضر درگیر جنگ داخلی است. میراث فرهنگی و علمی کشور مالی بسیار غنی است و با کمک‌های محلی که به کتابخانه جنه شده، بیش از 200,000 صفحه دیجیتالی شده و در سال‌های آینده بر روی این وبسایت قرار خواهند گرفت.
دیگر پروژه‌های مهم شامل دیجیتالی کردن دست‌نوشته‌های قرون وسطایی که تاریخ برخی به قرن 12 میلادی برمی‌گردد، روزنامه‌های فلسطینی که در کتابخانه مسجد الأقصی در شرق اورشلیم قرار دارند و کتیبه‌های سنگی که در رشته‌ کوه‌های لیبی قرار دارند و منبع حیاتی از تاریخ فردی و اجتماعی جوامعی هستند که بیش از دو هزارسال در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند، می‌شود.
بیش از 4 میلیون تصویر بر روی وبسایت «طرح آرشیوهای در خطر» قرار گرفته و شما می‌توانید پیشرفت این پروژه را بر روی وبسایت آن دنبال کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.