سکه متعلق به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش می‌شود را کشف کردند.


  

به گزارش مقامات اسراییلی، تعدادی غواص به صورت کاملا تصادفی بزرگ‌ترین گنجینه سکه‌های طلا را که تا به حال در سواحل مدیترانه‌ای این کشور یافت شده و شامل ۲۰۰۰ سکه متعلق به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش می‌شود را کشف کردند.
به گزارش مقامات وزارت فرهنگ و آثار باستانی این کشور، بزرگترین گنجینه سکه‌های طلا که تا به حال در اسراییل پیدا شده، در بستر دریای مدیترانه و بندر باستانی «قیصریه» کشف شده است.

جمعی از اعضای یک کلوب غواصی که در این بندر باستانی که متعلق به دوره رم باستان است مشغول به غواصی بودند، کاملا تصادفی این سکه‌ها را که به گفته مقامات 9 کیلوگرم وزن دارد و ارزش آن‌ها تخمین زدنی نیست، پیدا کردند. وزارت فرهنگ اسرائیل اعلام کرد: "این غواصان، در ابتدا تصور می‌کنند که سکه‌ای تقلبی متعلق به یک بازی را پیدا کرده‌اند و سپس متوجه می‌شوند که سکه اصل است؛ آن‌ها فورا به ساحل برمی‌گردند تا رییس کلوب غواصی را در جریان کشف خود بگذارند."

باستان شناسانی که به صحنه اکتشاف خوانده شده‌اند، می‌گویند که در این گنجینه بیش از 2000 سکه از مناطق و قومیت‌های مختلف باستانی وجود دارد که متعلق به دوره خلافت فاطمیان هستند؛ فاطمیان از سال 909 تا 1171 میلادی بر منطقه خاور میانه و شمال آفریقا حکومت می‌کردند.

کوبی شرویت مدیر بخش باستان شناسی دریایی وزارت آثار باستانی اسراییل می‌گوید که پروژه‌های تحقیقاتی و اکتشافی بیشتری به امید پیدا کردن منشأ این گنجینه در منطقه انجام خواهد گرفت. او می‌گوید: "ممکن است کشتی حکومتی که در حال انتقال مالیات جمع آوری شده به مرکز خلافت فاطمیان در مصر بوده، در بین راه غرق شده باشد؛ یا شاید این سکه‌های طلا حقوق سربازان فاطمی بوده که در قیصریه مستقر شده بودند و از این شهر حفاظت می‌کرده‌اند. تئوری دیگر این است که سکه‌ها متعلق به یک کشتی تجاری بوده‌اند که بین بنادر رفت و آمد می‌کرده‌است."
به گفته مقامات، ارزش این سکه‌ها تخمین زدنی نیست و آن‌ها متعلق به دولت هستند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.