مجسمه‌های تخریب شده توسط گروه داعش در موزه موصل، نسخه‌های بدلی بوده‌اند.


  

متخصصان هنری می‌گویند احتمالا بیشتر مجسمه‌های تخریب شده توسط گروه داعش در موزه موصل، نسخه‌های بدلی بوده‌اند.
با اینکه گروه داعش و اعمال غیر قابل بخشش آن‌ها نباید به هیچ وجه نادیده گرفته شود، ممکن است این خبر که احتمالا بعضی از مجسمه‌هایی که این گروه در هفته‌ای که گذشت در موزه موصل تخریب کردند بدلی بوده‌اند، مایه آرامش خاطر بسیاری شود. با این حال از بین رفتن آثاری چون گاو بالدار و شیر آشوری همچنان ضربه‌ای بزرگ به تاریخ و فرهنگ این کشور و جهان محسوب می‌شود.

به گزارش «Channel 4 News» لندن، باستان‌شناسان معتقدند که بسیاری از مجسمه‌های تخریب شده در موزه موصل، اصل نبوده و نسخه‌های بدلی بوده‌اند. یکی از اساتید بخش باستان شناسی یونیورسیتی کالج لندن می‌گوید: "دلیل این‌که بسیاری از این مجسمه‌ها به راحتی می‌شکنند این است که از گچ درست شده‌اند و شما می‌توانید میله‌های کارگذاشته شده در آن‌ها را ببینید. در آثار اصل، میله‌های آهنی وجود ندارد."

به گزارش انستیتو بریتانیا، مجسمه‌های اصلی برای محافظت به بغداد منتقل شده‌اند. اما احتمالا داعش به این موضوع اهمیتی نداده و از نظر آن‌ها بت با بت تفاوتی ندارد.
با این حال جهان همچنان از وقوع چنین حادثه‌ای در شوک و هراس فرو رفته است. گروه داعش با به دست گرفتن کنترل مناطق مختلف، آثار باستانی این مناطق را در بازارهای سیاه عتیقه‌جات به فروش می‌رساند و کسب درآمد می‌کند.

اما چرا جنگجویان داعش دست به تخریب میراث فرهنگی و باستانی این مناطق می‌زنند؟ امر العظم، انسان‌شناس و تاریخ‌نگاری سوری به نیویورک تایمز می‌گوید که تخریب آثار هنری و کشتن و دستگیری آشوری‌های منطقه، عملی استراتژیک است. او می‌گوید که این گروه دست به چنین اعمالی می‌زند تا آمریکا، کشورهای غربی و دولت عراق را تحریک کرده تا شهر موصل را پس بگیرند و جنگ به راه بیندازند. هدف آن‌ها جنگ با غرب است تا بدین وسیله حقانیت خود را ثابت کرده و نیروهای تازه به آن‌ها بپیوندند.

گروه داعش از زمانی که در ماه ژوئن کنترل شهر موصل را بدست گرفت، به صورت مکرر تهدید به حمله و تخریب موزه این شهر کرده بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.