به گزارش آسوشییتد پرس شبه نظامیان داعش، شهر آشوری «نمرود» محوطه باستانی در نزدیکی شهر موصل را با خاک یکسان کرده‌اند.


  

به گزارش آسوشییتد پرس شبه نظامیان داعش، با استفاده از وسایل نقلیه نظامی سنگین شهر آشوری «نمرود» محوطه باستانی در نزدیکی شهر موصل را با خاک یکسان کرده‌اند.
وزارت توریسم و آثار باستانی عراق آخرین عمل خشونت آمیز گروه داعش در پی تخریب آثار فرهنگی این کشور را بر روی صفحه فیس بوک خود اعلام و اضافه کرد که این گروه تروریستی به سرپیچی از اراده جهانی و احساسات بشریت ادامه می‌دهد. در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به میزان خسارت نشده است.

نمرود منطقه‌ای آشوری 3000 ساله‌ای است که در ساحل رودخانه دجله و در 20 مایلی شهر موصل واقع شده است. این شهر از ماه ژوئن گذشته در کنترل شبه نظامیان داعش قرار داشته است. به گزارش افراد محلی شهر موصل، این گروه میراث قبل از اسلام را نشانه کفر و طاغوت می‌داند.

شهر نمرود حدود 1250 قبل از میلاد ساخته شده است. در قرن هشتم قبل از میلاد، این شهر پایتخت امپراتوری جدید آشوری شد که بین النهرین، مصر امروزی، ترکیه و ایران را فرا می‌گرفت. بسیاری از آثار تاریخی مشهور این شهر در دهه‌های گذشته توسط باستان شناسان از این منطقه خارج شده‌اند؛ بسیاری از آن‌ها در موزه بریتیش لندن جای دارند در حالی که صدها اثر سنگی با ارزش و آثار طلای موجود در این شهر به بغداد منتقل شده‌اند. اما ویرانه‌های این شهر باستانی همچنان در شمال عراق وجود دارد.

چندی پیش نیز ویدیویی ناراحت کننده از حمله گروه داعش به موزه شهر موصل و خراب کردن آثار موجود در این موزه با استفاده از چکش و مته به صورت آنلاین پخش شد و دولت عراق در پاسخ به این عمل، موزه ملی عراق را پس از 12 سال بازگشایی کرد.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق هنگام بازگشای موزه ملی عراق به رسانه‌ها گفت: "این گروه با وحشیگری و تروریسم قصد نابودی میراث بشریت و میراث و تمدن مردم عراق را-آنگونه که به کشتار انسان‌ها دست می‌زنند-دارند. من می‌خواهم از همین جا در بغداد، پیغامی روشن و واضح بفرستم و بگویم که ما تمدن و میراث بشریت را حفظ خواهیم کرد و به تعقیب کسانی که سعی در تخریب آن دارند می‌پردازیم."
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.