اتاق کهربایی گمشده


 

 

«اتاق کهربایی»، اتاقی قیمتی که در دوران جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها به غارت رفت و دزدیده شد، به مدت ۷۰ سال است که گم شده است. اما به گزارش رویترز، بازنشسته‌ای آلمانی ادعا کرده که سرنخ‌هایی در مورد مکان احتمالی این اثر با ارزش دارد.
اتاق کهربایی که زمانی هشتمین عجایب جهان خوانده می‌شد، بین سال‌های 1701 و 1709 میلادی برای شاه پروس، فردریک اول ساخته شد و سراسر آن پوشیده از صفحات کهربا، طلا و جواهرات و سنگ‌های قیمتی بوده است. این اتاق سپس به عنوان هدیه به «پیتر بزرگ» تزار روسیه داده شد. بعضی ارزش آن را تنها 140 دلار و برخی دیگر ارزش آن را 500 میلیون دلار تخمین می‌زنند.

نازی‌ها این اتاق را در ژانویه سال 1941 و هنگام اشغال سن پترزبورگ توقیف کرده و با خود به کونیگزبرگ آلمان آوردند. از اینجاست که دیگر هیچ خبری از این اتاق شنیده نمی‌شود و شکارچیان گنج نسل‌ها برای پیدا کردن آن سعی و تلاش کرده اما به نتیجه نرسیده‌اند. با این که بسیاری تصور می‌کنند که این اتاق قربانی جنگ شده و از بین رفته است، «کارل هاینز کلاین» بازنشته‌ای 68 می‌گوید که سرنخ جدیدی از مکان این اتاق دارد.

کلاین می‌گوید که یکی از افسران نازی به نام «اریش کوش» اتاق کهربایی را به شهر خود «ووپِرتال» منتقل کرده و ممکن است که این اتاق همچنان در این شهر در یک تونل زیرزمینی یا پناهگاهی پنهان مخفی باشد. اریش کوش محکوم به انجام جنایات جنگی شد و به جرم قاچاق و انتقال آثار هنری دزدیده شده از کونیگزبرگ در ماه‌های آخر جنگ شناخته شده بود.
کلاین برای انجام تحقیق خود از یک شرکت مته اجاره کرده اما حالا آن‌ها مته را بازخواسته‌اند. کلاین می‌گوید: "جستجوی این اتاق بسیار هزینه بر است و ما ابزار خاص و پول لازم داریم. من بسیار خوشبین هستم و اگر وسایل لازم را داشته باشم، کار جستجو بسیار سریع پیش خواهد رفت."

اتاق کهربایی تنها یکی از بسیار گنجینه‌هاییست که در دوران جنگ جهانی دوم دزدیده شدند و حتی هم اکنون نیز بسیاری از این آثار با ارزش کشف شده و به صاحبان اصلیشان بازگردانده می‌شوند.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.