از فیروزه و فیروزه ایران چه می دانید؟

 

از فیروزه و فیروزه ایران چه می دانید؟

طلانیوز: برای هر ایرانی نام فیروزه تداعی گر فیروزه نیشابور است . معدنی که پس از ۷ هزارسال هنوز چراغی روشن دارد . قدیمی ترین تراش از فیروزه معدن نیشابور ، مجسمه ای به شکل یک گوساله است که قدمت آن به اولین استخراج از معدن بازمی گردد . هم اکنون در مواری می شود.زه ایران باستان نگه د

 

از فیروزه و فیروزه ایران چه می دانید؟

 
فیروزه ایرانی در دنیا آنچنان شناخته شده است که برای سنجش کیفیت سایر فیروزه ها به عنوان مقیاس به کار می رود . نیشابور در ۶۲ کیلومتری شمال غرب کشور واقع شده و با گذشت هزاران سال از استخراج معدن فیروزه ، این شهر روش اکتشاف آن مسکوت مانده و توسط بومی های منطقه سینه به سینه به امروز رسیده است .

در اصل نام تورکویز (Turquoise) با فرمول شیمیایی CuAL6(PO4)4(OH)85H2O یک آلومینیوم فسفات آبدار مس است که به معنای سنگ ترکی است . از این جهت این نام بر روی کانی ارزشمند ایرانی نهاده شد که در زمان های باستان به منظور صادرات فیروزه به سایر کشورهای دور ونزدیک پس از استخراج رگه های این سنگ از معادن برای تراش آن را ابتدا به کشورهای عثمانی (ترکیه امروز) فرستاده و سپس قسمت عمده آن از طریق جاده ابریشم به کشورهای مختلف صادر می شد . از این رو اروپا میان که برای نخستین بار این سنگ را در عثمانی مشاهده کردند . نام آن را «ترکی» نهادند .

بومیان امریکا معتقد بودند که رنگ آبی آن منسوب به آسمان بهشتی و رنگ سبز آن منسوب به زمین است و همچنین سرخ پوستان معتقد بودند که دارندگان فیروزه هیچ گاه از اسب به زمین نمی افتند .

با توجه به شرایط بسیار سخت تشکیل فیروزه ، تنها منبع شناخته شده از این سنگ گرانبها تا زمان های طولانی معادن فیروزه نیشابور بود که برخی از انواع آن از کیفیتی استثنایی برخوردار بودند .

تنها دانستن این نکته که بخش قابل توجهی از فیروزه ها و لاجوردی هایی که به طور گسترده در بقره ها و تابوت فراعنه مصر به کار رفته از ایران بوده است . دال بر اهمیت جواهرات مخصوصا فیروزه در گذشته ایران بوده است .

این سنگ براساس نوع ، درصد ترکیبات و محل تشکیل ، رنگ هایی دارد که در طیف وسیعی از آبی کم رنگ تا آبی پررنگ ، سبز روشن و در مواردی سبز تیره نمودار می شود .

این سنگ در حرارت ۲۲۰̊cرنگ آبی آسمانی خود را به رنگ سبز تیره تبدیل می کند و سختی آن برحسب جدول ۶-۵ بوده و هرچه از میران آب در ساختمان آن کاهش یابد سختی آن افزوده می گردد .

در کشورهای اروپایی رنگ سبز فیروزه در ایران ، امریکا و اکثر کشورهای آسیایی رنگ آبی آسمانی دارای محبوبیت بیشتری است . از دیگر کشورهای صادر کننده فیروزه به جز ایران می توان به کشورهای امریکا ، مصر ، ازبکستان ، چین و استرالیا اشاره کرد .

 

استخراج

استخراج معدن فیروزه نیشابور به صورت زیرزمینی با حفر کانال های دنباله رو و کاملا سنتی انجام شده و با توجه به اینکه سنگ های دربرگیرنده از استحکام بالایی برخوردارند نگه داری معدن به صورت کاملا طبیعی است .

چگونگی تشکیل

تشکیل فیروزه به لحاظ فرایندهای شیمیایی بسیار پیچیده بوده و نیازمند شرایط بسیار خاص زمین شناسی است . به طور کلی جهت تشکیل فیروزه چندین مرحله پیچیده شیمیایی انجام می شود . ولی به طور ساده می توان گفت که اسید سولفوریک حاصل از تجزیه پیریت و کالکو پیریت که حاوی مقداری مس است در اثر برخورد با آپاتیت های موجود در سنگ ، تولید اسید فنویک و اسید فلوئوریدریک می کنند .

در اثر انحلال AL2O3 فلدسپات های موجود از هم پاشیده می شوند و تولید مقداری سولفات مس و اسید فنویک می کنند و محلول های حاوی فیروزه به دست می آید که این محلول در حفره ها و شکاف های سطح مشترک بین طبقات رسوب کرده و جانشین فلدسپات ها می شود . از این رو در تمامی مراحل عامل کانی AL3+ کنترل کننده اصلی فاز کانی سازه فیروزه است .

رنگ سبز فیروزه نتیجه جانشینی بخشی از آهن در ساختمان فیروزه است و در اصطلاح نگین تراشان به فیورزه سبز قوچانی معروف است .

گاهی اوقات در درون فیروزه رگه هایی از جنس اکسید آهن ، نیکل و منگنز دیده می شود که مانند درخت ( شجره ) پیش می آید . این گونه فیروز عربی نام گذاری می شود و گونه بدون رگه را عجمی می گویند .

فیروزه در گذشته و کمی امروز هم مانند زیر دسته بندی می شوند .

۱-    ابواسحقی که خیلی خوب و زیباست .

۲-    ازهری
۳-    سلیمانی که کمی شیری رنگ است .
۴-    سرمونی که دانه های ریز طلایی مانند در آن است
( احتمالا پیریت )
۵-    خاکی که رنگ آبی آسمانی دارد .
۶-     عبدالمجیدی که خوش رنگ ولی دارای سختی کم است .
۷-    عندلیبی که از سلیمانی رنگ شیری آن کمتر است .

دیگر معادن فیروزه ایران

از دیگر معادن فیروزه در ایران که فیروزه مرغوبی از آنها استخراج می شود می توان به معدن فیروزه باغو در ۱۳۰ کیلومتری دامغان و معدن عبدالله گیو که فیروزه آن به قوچانی معروف است اشار ه کرد .
نگه داری فیروزه
از آنجایی که فیروزه در ترکیب خود مقادیری آب دارد ، در صورتی که در جاهای گرم و خشک نگهداری شود آب خود را از دست داده و به تدریج کم رنگ می شود . از این رو فیروزه نیشابور به سبب داشتن رنگ عالی سختی بالا و وجود مقادیر کم آب در ساختمان خود از کیفیتی خاص برخوردار است .

از این رو قضایی که فیروزه در آن نگه داری می شود باید دارای کمی رطوبت بوده و اگر دارای هوایی گرم و خشک است با قراردادن مقداری آب در محل مذکور ، فضایی مناسب را جهت نگه داری فراهم ساخت . چون با تبخیر آب به تدریج رطوبت موردنیاز تامین می شود .

همچنین از چرب کردن فیروزه و آغشتن آن با موادی نظیر صابون ، شامپو یا الکل جدا خودداری شود و افرادی که به طور طبیعی دارای پوستی چرب هستند باید دقت کنند که فیروزه به طور مستقیم و برای مدت طولانی با پوست آنها در ارتباط نباشد .
به طور کلی چربی باعث می شود که آلومینیوم موجود در فیروزه جانشین شده و رنگ آن از آبی به سبز تغییر کند . درا ین گونه موارد معمولا در صورت امکان جهت جلوگیری از روند جانشینی ، سطح فیروزه را تا جایی که جانشینی انجام نشده تراشیده و مجددا صیقل می دهند .
فیروزه
وجه تسمیه : پیروزه – به دلیل اعتقاد افراد به پیروز بودن فرد دارنده این سنگ .
 
تورق : ندارد .

شکستگی : کونکوئیدال تا دانه ای

وزن مخصوص : ۹/۲ – ۴/۲ برحسب منطقه ( ایرانی ۸/۲ )

ضریب شکست نور : ۶۲/۱ غالبا غیرقابل اندازه گیری

مشخصات اپتیکی : دومحوری و مثبت

سیستم کریتالی‌: تری کلینیک

فلورسنسی : خنثی تا سبز و زرد ضعیف

شفافیت : Opaque

نام دیگر : کالائیت Callaite

ناخالصی ها : ناخالصی های تورمانند ( سیاه ، قهوه ای ، یا تریکس سفید )و ناخالصی های فلزی ، در برخی فیروزه ها کوارتز یافت می شود

 

استیل تراش : کابوشن ، مهره  ، حجاری
 
طیف : به زحمت قابل رویت در ۴۳۲ – ۴۲۰ نانومتر در نور بازتاب یافته .

حالت سنتز شده : حالت سنتزه شده فیروزه را مشخص به نام P.Gilson تولید نموده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.