کتیبه جدید خشایار شاه در تبریز


  

کتیبه جدید خشایار شاه در تبریز

و این بار سندی ارزشمند !!!

کتیبه خشایارشا بزرگ در تبریز رونمایی شده است که بسیاری را
شگفت زده کرده.
تمام خبرگزاری ها // مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در آیین رونمایی از این کتیبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این کتیبه در تحقیقات ماموران انتظامی در جریان دستگیری سارقان از موزه آذربایجان، کشف و به مسوولان میراث فرهنگی تحویل شده است.

تراب محمدی با اشاره به ارزش تاریخی این اثر خاطرنشان کرد: در نوشته های این کتیبه که به زبان میخی نگاشته شده است، بیشتر به موضوعات اجتماعی اشاره شده است.

وی ادامه داد: در ترجمه این اثر شادی مردم و موضوع گردشگری در دوران هخامنشیان مورد توجه ویژه ای قرار داشته که حاکی از تمدن بزرگ ایرانیان دارد.

محمدی با بیان اینکه می توان این کتیبه را دومین نمونه از منشور حقوق بشر ایرانیان نامید گفت: پس از منشور حقوق بشر کوروش از نظر ارزش و قدمت تاریخی این دومین اثری است که به موضوعات اجتماعی و ارزش ها و جایگاه انسان در جامعه اشاره می کند.
این کتیبه پیرو دستگیری سارقان آثار باستانی کشف شده است

کتیبه نویافته خشایارشای بزرگ، بار دیگر بر سیاست آبادگری و مردم دوستی هخامنشیان تأکید می کند. پیش از این منابع و شواهد زیادی حاکی از آبادگری و احترام به مردمان در این دوره بوده اند، اما در این سند خیلی آشکار این موضوع از زبان شاهنشاه گفته می شود.
- {خدای بزرگ است} اهورامزدا که بزرگترین

۲- خدایان {است} که این بوم را آفرید

۳- که آن آسمان را آفرید که مردم را

۴- ،۵- آفرید، که شادی را برای مردم آفرید

۵-،۶- که خشایارشا را شاه کرد

۶-، ۷- یک شاه از بسیاری

۷-،۸- یک فرمانروا از بسیاری

۸-،۹- گوید خشایارشا شاه

۹-،۱۰- هنگامی که شادی مردم سرزمین من را ببینی

۱۰-،۱۱- بر تو آشکار خواهد شد

۱۱-،۱۲- که من آنان را خوشنود کردم

۱۲- پیش از من داریوش شاه

۱۳- که پدر من بود او به خواست

۱۴- اهورامزدا مردم بسیاری را

۱۵- خشنود کرد اهورامزدا

۱۶- ….. با {دیگر} خدایان شهریاری مرا

۱۷- و آنچه را کردم/

بخش نخست این کتیبه در دیگر کتیبه های هخامنشی، از جمله در کتیبه های داریوش بزرگ هم دیده می شود؛ نکته ای که از این بخش می توان دریافت کرد این است که «شاه شاهان» نام خود را پس از نام خدای بزرگ و مردم می آورد.

در این سند نویافته توجه ویژه به مردم آشکار تر می شود چرا که شادی مردم و خشنودی آنها، بسیار با اهمیت ترسیم شده است، به طوری که موضوع اصلی این کتیبه شادی و خشنودی مردمان است.

و اینست عظمت ایران و ایرانی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.