رای آزادی شهبانوی خود نزد کوروش رفت کوروش بزرگ از او پرسید

  

پس از تسخیر ارمنستان توسط سپاهیان کوروش بزرگ ، پادشاه ارمنستان ( تیگران) برای آزادی شهبانوی خود نزد کوروش رفت کوروش بزرگ از او پرسید: « در برابر آزادی همسرت به من چه میدهی؟ »
تیگران از آنجایی که همسرش را بسیار دوست داشت پاسخ داد :
« من حاضرم زندگی خودم را برای اینکه همسرم اسیر نباشد بدهم. »
کوروش با شنیدن چنین پاسخی به او گفت: همسرت را تحویل بگیر ، زیرا من او را اسیر نمیدانم برای آزادی او هیچ پولی نمیخواهم. بگذار همسرت بداند که وجود تو باعث سلب آزادی او نشده.
پیش از اینکه کوروش ارمنستان را ترک کند ، شهبانوی ارمنستان تمام ثروت و اموالی که کوروش به آنها پس داده بود به انضمام هدایای دیگر به او تقدیم کرد. کوروش بزرگ آنها را نپذیرفت و گفت: من هدفم از کشورگشایی جمع مال و ثروت نیست. این ثروتها را برای خودتان نگه دارید و آن را به فرزندانتان بسپارید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کوروش در ارمنستان به پادشاه آن کشور کمک کرد تا دوباره قسمتهایی از ارمنستان که در پی جنگها با کلدانیها ویران شده بود دوباره بازسازی کنند تا دیگر کلدانیها نتوانند آنجا را غارت کنند.
««««»»»»»
منبع : دکتر مسعود انصاری / از کوروش بزرگ تا محمد بن عبدالله.
گزنفون فصل سوم از کتاب سوم
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.