سخنان کورش بزرگ

سخنان کورش بزرگ
  

سخنان کورش بزرگ

چند وقتیست که سخنان هدفداری زده می شود و بعضی سخنان کورش بزرگ را بدون منبع و دروغ می نمایانند

امروز پارسیان دژ قصد دارد تا سخنان کورش بزرگ را به همراه منابع معتبر منتشر کند تا شبهه ها کمتر شود.

سخنان کورش بزرگ

منم کوروش پادشاه هخامنشی

سنگ نبشته پاسارگاد

***

کوروش از پدرش آموخته بود:

کسی را نیاز برآورده نخواهد شد که از یزدان محصولی فراوان پاداش خواهد اما هیچ دانه ای نیافشانده باشد. این نماز ها ناساز و ناهمگون با آیین آسمان است.

منبع: کوروش نامه گزنفون، دفتر ۱، بخش ۶، بندهای ۶ و ۷

با سپاس از ابوالحسن تهامی

 

***

فرمانروایی بر مردمان به شیوه ای نیک و والا بزرگ تر از هر کار دیگر است.

منبع : کوروش نامه گزنفون، ترجمه ابوالحسن تهامی، دفتر ١، بخش ۶

 

***

(و آنگاه که) سربازان بسیار من دوستانه اندر بابل گام برمی داشتند، من نگذاشتم کسی (در جایی) در تمامی سرزمین های سومر و اکد ترساننده باشد.

بند ۲۴ منشور حقوق بشر کوروش، برگردان عبدالمجید ارفعی

***

درماندگان باشنده در بابل را که (نبونئید) ایشان را به رغم خواست خدایان یوغی داده بود نه در خور ایشان، درماندگی هاشان را چاره کردم و ایشان را از بیگاری برهانیدم.

بند ۲۵ منشور حقوق بشر کوروش، برگردان عبدالمجید ارفعی

 

***

سخن کوروش به گبریاس که مخالف بود که کوروش در ابتدا به بابل حمله ببرد:

تو حق داری که احتیاط را توصیه می کنی ولی من عقیده دارم که راست به طرف بابل بروم. نخست آنکه این شهر مرکز قوای دشمن است و سپس آنکه فتح هیچ گاه بسته به عده نبوده بلکه شجاعت باعث بهره مندی است.

منبع : لغت نامه دهخدا، به نقل از کوروش نامه گزنفون، دفتر ۴، بخش ۶

 

***

کوروش به مضمنون هنگامی که با مردم پارس گفتگو می کرد گفت:

آسایش و راحتی امروز حاصل رنج و زحمت دیروز است.

منبع : تاریخ ده هزار ساله ایران، عبد العظیم رضایی، جلد اول

برداشتی مفهمومی از تاریخ هرودوت، کتاب ۱، بند ۱۲۶

 

***

کوروش آرام گیر در بستر / ملک ما بی تو گشت خاکستر:

ای رهگذر! من کوروش پسر کمبوجیه هستم. من شاهنشاهی پارس را بنیاد گذاشتم و فرمانروای آسیا بودم. بر این گور رشک مبر.

منبع : ایران ویج، بهرام فره‌وشی، به نقل از استرابون

 

***

پس از مرگم، بدنم را طلاکاری یا نقره کاری نکنید یا در تابوت یا چیزی همانند این مگذارید. زودتر آنرا در آغوش خاک بسپارید. آیا جایی فرخنده تر از خاک برای آرمیدن است؟! خاک مادر زیبایی هاست و دایه نیکی ها. در سراسر زندگی دوستار مردمان بوده ام؛ شاد خواهم شد که دوباره بخشی از آن
چیزی بشوم که برای مردمان خوبی فراوان ببار می آورد.

وصیت نامه ی کوروش بزرگ، به نقل از کوروش نامه گزنفون، دفتر ٨، بخش ٧، بند ٢۵

آمیخته ای از ترجمه ابوالحسن تهامی و خشایار رخسانی

 

بن مایه ها و یاری نامه ها:

فرمان کورش بزرگ به کوشش عبدالمجید ارفعی، فرهنگستان ادب و هنر ایران، شماره ی ٩، سال ١٣۶۶

گزنفون. مترجم: ابوالحسن تهامی. بر اساس ترجمه انگلیسی Henry Graham Dakyns). زندگی کوروش (کوروش نامه Cyropedia). چاپ دوم. تهران: انتشارات نگاه، ١٣٨٩

گزنفون(سنفون). مترجم: خشایار رخسانی. زندگی نامه کوروش بزرگ (کوروش نامه Cyropedia). انجمن پژوهشی ایرانشهر

عبدالعظیم رضایی. تاریخ ده هزار ساله ایران. چاپ پانزدهم. انتشارات اقبال، ١٣٨٢

علی اکبر دهخدا، لغت نامه دهخدا

ایران ویج، بهرام فره‌وشی

برگرفته شده از پردیس اهورا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.