کوروش هخامنشی ، زاده انشان ، نیای مردم لر و بختیاری

 

 

کوروش هخامنشی ، زاده انشان ، نیای مردم لر و بختیاری

نگاهی اجمالی به تاریخ هخامنشیان و کوروش می اندازیم.
پارسیان و ایجاد سلسله هخامنشی
پارسیان مردان و انسانهای نخستین زاگرس نشین بوده اند و به شمال و جنوب و شرق و غرب کوچهای بلند مدت و کوتاه مدت می کردند از همه معروف تر که به سرزمین اجدادی خود مراجعت نمودند .تبار آریایی بودند و پارسی ها مردمان آریایی تبار بودند و پارسیان همان مردمان اصیل هفت لنگ بختیاری بودند که بعدها لقب « پارسوا » گرفتند.
شهر پارسوماش که مسجد سلیمان کنونی می باشد توسط تبار آریایی بنا و ساخته شد و زمانی که سلسله هخامنشیان به قدرت رسیدند ، دولتی قوی با گستردگی وسیع تاسیس کردند ، که دنیای قدیم را به استثناء مثلث یونان ، را تحت سلطه مجدد خود درآوردند.
به گفته هرودوت تاریخ نویس یونانی ، پارسیها به 7 طایفه شهری و ده نشین و 4 طایفه چادر نشین تقسیم شدند . که در مورد این طایفه ها اطلاع دقیقی در دست نیست ولی طبق نوشته های هرودوت هخامنشیان از طایفه های پارسارگادیان که در پارسوماش اقامت داشتند ، که سر سلسله آنها هخامنش بوده است، بوده اند.
زادگاه "چیش پیش دوم " همان مسجد سلیمان کنونی است که پس از مرگ چیش پیش حکومت اومیان دو پسرش « آریامنه » پادشاه کشور پارس و کوروش که بعدها عنوان پادشاه بزرگ پارسوماش به او داده شد، تقسیم گردید.
چون در آن زمان کشور ماد در اوج ترقی بود ، تا زمانی که کوروش زنده بود پایتخت اصلی او پارسوماش و سپس شوش و هگمتانه بود تا زمان کمبوجیه فرند کوروش که پایتخت را از « انزان » ، مسجد سلیمان به پاسارگاد منتقل کرد. آن هم بنا به سیاست بازی داریوش که مادرش از مردمان مهاجرت شده به آباده بود .
کوروش بزرگ که اعلام می نمائیم ، این سلسله هخامنشی نیای مردمان لر و بختیاری بودند و برای سر وسامان دادن یک امپراطوری قوی اقدام نموده است.
کوروش و تمامی اجداد او در سرزمین بختیاری به دنیا آمدند که در انتهای زاگرس پهناور و به سمت جنوب زاگرس منطقه ای به نام شلال دشت گل و اندیکا و پارسوماش که یک مثلث الهی و جغرفیایی را تشکیل داده است ، برخاسته اند.
این مثلث که سرزمین خدایی بوده از دشت گل به پارسوماش صندوقچه اسرار زمین، مادر مهربان قوم
خداوند، سرزمین آواها و الهام ها که زادگاه کوروش کبیر و دامن مام قوم بختیاری می باشد و قدرت هخامنشیان و کوروش از این سرزمین مثلث که شمال این مثلث زاگرس بوده و در ادامه پارسوماش شوشتر و شوش را هم که منطقه های دیگری بودند ، که به این مثلث وصل بودند که مسافت آن هم بسیار کوتاه بوده که متاسفانه تاریخ نویسان به آن خیلی کوتاه و خلاصه اشاره نمودند و یا در بعضی از این گفتار از این حقیقت تاریخی سخن گفته نشده است و به راحتی از این موضوع حقیقت تاریخی گذشته اند.
از آنجا که کوروش در چندین نقطه از سرزمین ایران و در جاهای مرفه و مرتفع مانند هگمتانه ( همدان کنونی ) و همچنین آباده و مرودشت فارس و حتی بابل ( عراق کنونی ) و کلیه جهان را مراکز امپراطوری خود ایجاد نموده است.
کوروش از آنجا که فکر ایجاد یک امپراطوری بزرگ ایرانی در جهان را داشت ، در زادگاه خود متوقف نماند و حرکت تکاملی خود را در سراسر کشور ایران و به خصوص در تخت جمشید مرودشت فارس متمرکز نمود ، ولی آثار تاریخی زادگان وی و اجداد آن که از ایل بختیاری بوده است برای مردم جهان بازگو نشده است و لازم است به قلعه معروف کوروش در شوش و قلعه معروف بردیا در منطقه حوالی دشت گل و شلال در جنوب زاگرس اشاره نمائیم که زادگاه کوروش همین مکان بوده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.