کتیبه قدیمی ۲۰۰۰ ساله اختصاص داده شده به امپراتور هادریان در اورشلیم پیدا شد.


  

کتیبه قدیمی ۲۰۰۰ ساله اختصاص داده شده به امپراتور هادریان در اورشلیم پیدا شد.
باستان‌شناسان  از کتیبه‌ سنگی2000 ساله، یادبود امپراطور روم "هادریان" ((Hadrian پرده‌برداری کردند. محققان می‌گویند این کشف باعث روشن شدن برخی از سوال‌ها در مورد شورش یهودیان بر علیه امپراطوری باستانی روم می‌شود.

این سنگ، با اندازه‌های 1 در 1.5 متر (3 در 5 فوت) و با وزن یک تن، در نزدیکی در ورودی دروازه دمشق به شهر قدیمی اورشلیم پیدا شد. مقامات مسئول متذکر شدند که "این یافته یکی از مهم‌ترین کتیبه‌های لاتین کشف شده در شهر مقدس می‌باشد."

شش سطر به خط لاتین، در سنگ آهک سخت سفید حکاکی شده است و از ارتش روم به افتخار ورود امپراتور هادریانوس که در تاریخ 130 بعد از میلاد از این شهر دیدن کرده بود، اهدا شده است. بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و دیوارها، به افتخار او به منظور مشخص کردن مرز امپراتوری روم "هادریان" نام‌گذاری شده بودند. IAA  گفت: این سنگ ممکن است در ابتدا، سنگ ورودی یک دروازه بوده باشد. سنگ مذبور در بالای یک مخزن عمیق، با یک نیم‌دایره همراه با برش در قسمت پایین‌تر از کتیبه، که اجازه دسترسی به آب را می‌دهد، پیدا شد.
"رینا اونر" (Rina Avner) که همراه با "روی گرینوالد" (Roie Greenwald) حفاری‌های مربوط به منطقه را رهبری کرده‌اند به AFP گفت "ما مدارکی داریم که نشان می‌دهد این سنگ متعلق و باقی مانده از یک بنای تاریخی اصلی می‌باشد. این رویداد ذکر شده در کتیبه پیش از شورش Bar Kokhba  در برابر امپراتوری روم (132-136 بعد از میلاد) بوده است و مورخان در مورد این‌که آیا شورش در نتیجه اقدامات خشن هادریان علیه یهودیان بوده است، منقسم باقی مانده‌اند."
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.