تعمیر ناشیانه آن با چسبی نامناسب، آه از نهاد جهان برآمد.


 


هفته گذشته با انتشار خبر از جای درآمدن قسمتی از ریش ماسک طلای تدفینی توت عنخ آمون و تعمیر ناشیانه آن با چسبی نامناسب، آه از نهاد جهان برآمد.
مدیر بخش ترمیم «موزه مصر» قاهره-که توسط دولت این کشور اداره می‌شود-به موزه دیگری انتقال داده شده است تا دعوی کارکنان این موزه مبنی بر این که این ماسک طلای 3000 ساله در پی جا به جایی صدمه دیده و با چسب نامناسب ترمیم شده است، بررسی شود.

به گزارش رسانه‌ها «الهام عبدالرحمان» که به موزه «رویال کوچز» در محله بولاق قاهره انتقال داده شده، توسط «سعید عبدالحمید» جایگزین شده است. در پی پنهان نگه داشتن اخبار اولیه آسیب دیدن و ترمیم ناشیانه این ماسک که گفته می‌شود سال گذشته اتفاق افتاده، وزیر فرهنگ و آثار باستانی مصر روز یکشنبه کنفرانسی خبری برگزار کرد تا جزییات تحقیق و تفحص را بیان کند. هفته پیش، مدیر موزه مصر و مدیر بخش ترمیم موزه، تمامی ادعاهای مبنی بر صدمه دیدن این اثر باستانی را رد کردند.

گزارش‌های تأیید نشده حاکی از آن است که تکنیسین‌ها برای تعمیر سیستم نورپردازی محفظه ماسک طلایی، مجبور به جابه جایی آن شده‌اند. منبعی ناشناس به گاردین می‌گوید: "آن‌ها ماسک را به شکلی اشتباه نگه داشتند و باعث شکستن ریش آن شدند." این منبع ناشناس می‌گوید که در تلاشی ناامیدانه برای ترمیم این آسیب، مسئولین موزه در طول شب بازگشته‌اند تا ریش ماسک را با چسب اپوکسی-که استفاده از آن در دنیای هنر بحث بسیاری همراه خود دارد-بر جای خود بچسبانند و هنگامی که ترمیم موثر نبوده، باری دیگر و در صبح بازگشته تا با چسب دوباره آن را ترمیم کنند. او اضافه می‌کند: "پروسه ترمیم باید چند روز در جریان باشد و آن‌ها سعی کرده‌اند تا تنها در چند ساعت آن را ترمیم کنند."

کریستین اکمن، ترمیم‌گر آلمانی که ترمیم دوباره ماسک طلای توت عنخ آمون را بر عهده گرفته است، می‌گوید که اپوکسی بهترین گزینه برای ترمیم آثار باستانی نیست، اما این ماسک در وضعیت بدی قرار ندارد و آسیب وارد آمده توسط چسب، قابل جبران است.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.