برای اولین بار بعد از ۸۵ سال، یک روحانی مسلمان آیات قرآن را در موزه ایاصوفیه ترکیه قرائت کرد.


  

برای اولین بار بعد از ۸۵ سال، یک روحانی مسلمان آیات قرآن را در موزه ایاصوفیه ترکیه قرائت کرد.
ایاصوفیه، جواهر شهر استانبول زمانی یک کلیسا بوده و بعد از آن به مسجد تبدیل شده و هم اکنون از آن به عنوان یک موزه استفاده می‌شود. ایاصوفیه توسط سیاستمداران و سرمایه گذاران سکولار ترک در دهه 1930 به یک موزه عمومی تبدیل شد.

روز جمعه، قسمتی از قرآن در مراسمی به مناسبت افتتاح نمایشگاهی جدید در این موزه به نام «عشق پیامبر» روایت شد. به گزارس رسانه‌های رسمی ترکیه، علی تل، امام مسجد احمد حمدی آکسکی در آنکارا، این آیات را روایت کرده است.

در این مراسم بسیاری از مقامات بلند پایه ترک، از جمله وزیر مذهب و فرهنگ ترکیه نیز حضور داشتند. این اولین بار پس از 85 سال بود که آیات قرآن در این مکان تاریخی خوانده می‌شود. در این نمایشگاه جدید که در ایاصوفیه برگزار شده، آثار خطاطی با موضوع حضرت محمد، پیامبر اسلام به نمایش گذاشته شده‌اند.

بنای زیبای ایاصوفیه، در قرن ششم و دوره امپراتوری مسیحی بیزانس به عنوان یک کلیسا ساخته شد و مقر اقامت اسقف کنستانتینوپل(نام قدیمی شهر استانبول) بود. هنگامی که نیروهای عثمانی به فرمان محمد دوم شهر استانبول را در سال 1453 تصرف کردند، او به سرعت دستور تبدیل این کلیسا به یک مسجد را داد و مناره‌های اسلامی در اطراف گنبد این بنای بیزانسی ساخته شدند.

از این بنا تا بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی همچنان به عنوان یک مسجد استفاده می‌شد اما در دهه 1930، به دستور آتاتورک رهبر وقت آن زمان ترکیه، به یک موزه عمومی تبدیل شد. با این حال بعد از زمان به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان رهبر اسلام گرای ترکیه، زمزمه‌هایی از تبدیل دوباره این بنا به مسجد به گوش می‌رسد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.