تب کشف اسکلت زن ۷ هزارساله در خیابان مولوی تهران هنوز بالاست


  

تب کشف اسکلت زن ۷ هزارساله در خیابان مولوی تهران هنوز بالاست. این گزارش دیداری با این اسکلت این زن است..
با طرح یک سوال آیا این کاوش مولوی ادامه پیدا می کند؟

کاوشی اتفاقی که از سر کنجکاوی یک دانشجوی باستان‌شناسی هنگام اقدامات آب و فاضلاب صورت گرفت و منجر به یافته منحصر به فردی در یکی از قدیمی‌ترین مناطق تهران شد. باستان شناسان معتقدند که این کاوش‌ باید ادامه پیدا کند تا بتوانند به نتایج تازه‌ای در مورد تهران برسند.

روز گذشته برای نخستین بار جمعی از خبرنگاران به همراه احمد مسجد جامعی بازدید گروهی از کشف جدید تهران داشتند. کشفی که منجر به چالش‌های بسیار بر سر قدمت تهران شد. این اسکلت زن 7 هزارساله هر چند هزاران حرف برای گفتن دارد اما تا کاوش‌ها ادامه پیدا نکند، باستان‌شناسان نمی‌توانند به نتایج تازه در مورد تهران و تهرانی‌ها برسند.
 

دیدار با اسکلت زن 7 هزارساله تهران

در برخی از خبرها آمده بود که با کشف این اسکلت قدمت تهران به 7 هزارسال می‌رسد. از سوی دیگر فرضیه مسافر چشمه علی و احتمال تک خاکسپاری در مورد این یافته مطرح شد. این‌ها تنها چند سوال بودند، قطعا هزاران سوال ذهن ساکنان تهرانی‌ را به خود مشغول کرده است. آن‌ها دوست دارند بدانند در چه شهری و با چه قدمت و پیشینه‌ای زندگی می‌کنند اما آنچه پاسخ قطعی به هزاران سوال می‌دهد تنها ادامه کاوش‌هاست.

 
سفال دوره چشمه علی که همراه با اسکلت به خاک سپرده شده بود

در این میان ادامه کاوش‌ها به دلیل اینکه ترافیک انسانی بالایی دارد و تردد اتومبیل‌ها در آن بسیار است و همچنین قرار گرفتن در محل کسب تعداد بسیاری مغازه‌دار به نظر کار دشواری می‌آید. کاری که تنها به دست مسئولان اداره آب و فاضلاب به همراه مدیران شهرداری و با حمایت مسئولان سازمان میراث فرهنگی امکان پذیر می‌شود.
احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر که از این اسکلت به عنوان جد خود در تهران نام می‌برد، از مسئولان شهرداری و آّب و فاضلاب می‌خواهد که در این زمینه اقدامی جدی انجام دهند.

 
استخوان های حیوانی یافت شده در کاوش های منطقه مولوی

او پس از گفت و گو با وهابی، کسی که بانی پیدا شدن این اسکلت شد، می‌گوید:« خوشبختانه در جریان پیدا کردن این اسکلت بیشترین همکاری را کسبه با این دانشجویان می‌کنند وآن‌ها تنها با نشان دادن کارت دانشجویی به کیوان کمایی، پیمانکار فرعی  کارشان را به نتیجه می‌رسانند که باید از این پیمانکار قدردانی کرد.»


 
 اشیاء یافت شده در کاوش منطقه مولوی

مسجد جامعی در گفت و گو با chn تاکید می‌کند که نگهداری این کشفیات منجر به رونق منطقه مولوی می شود. چرا که همیشه برای رفع محرومیت در این منطقه پاساژ می‌سازند.
او نقب کوتاهی به تاریخچه میدان امین السطان می‌گوید: «اینجا دارای دو کاروانسرا است، یکی از کاروانسراها با حمایت بخش خصوصی احیا شده و کاروانسرای دیگر تبدیل به پارکینگ شده است. اگر ما کاروانسرایی که بخش خصوصی ایجاد کرده  را تشویق کنیم و از طرف دیگر کاروانسرایی که پارکینگ است را احیا کنیم، سایت گردشگری ویژه ای برای تهران درست می‌شود و سطح نگرش کار در این مطنقه بالا می رود. وقتی دانشگاه تهران راه افتاد، سطح منطقه بالا رفت.  این سایت فرهنگی و تاریخی هم می‌تواند در این منطقه چنین کند.

 
 دیدار احمد مسجد جامعی با گروه باستان شناسی کاوش منطقه مولوی

احمد محیط طباطبایی، تهران شناس باسابقه به chn  می‌گوید: امیدواریم که با توجه به اهمیت این کشف در تهران، مسئولان شهرداری نهایت همکاری را کرده و اینجا را تبدیل به یک سایت موزه کنند، چراکه این سایت موزه می‌تواند تحول بزرگی در منطقه ایجاد کند.


 
آیا این کاوش با حمایت مسئولان اداره آب و فاضلاب و شهرداری ادامه پیدا می کند

اسماعیل اسمعیلی جلودار، باستان شناس این کاوش با تاکید بر اهمیت این کشف در منطقه مولوی، خواستار ادامه کاوش‌ها و نگهداری این سایت موزه با ایجاد تمهیدات مناسب شد.
یکی از کاسب‌ها که این کشف درست در مقابل مغازه اوست، می‌گوید که باستان شناسان اذیتی برای ما نداشتند، اما اگر از این هرج و مرج کنونی رها شده، غیر قابل تحمل می‌شود. مگر اینکه روی این آثار کشف شده شیشه کشیده بشود و در نهایت اقدامی گردشگری صورت بگیرد، تنها در آن صورت است که ما از ادامه کاوش‌ها حمایت می‌کنیم.

 
آیا این کاوش ها از سوی شهرداری تبدیل به سایت موزه می شود؟

به گفته باستان شناسان این کاوش، در تمام طول حفاری، آن‌ها خود را در مغازه این فرد می‌گذاشتند و او نهایت همکاری را با آن‌ها داشته‌ است.

 
 آثار یافت شده در کاوش منطفه تاریخی تهران

باستان شناسان بقعه سر قبر آقا را پایگاه خود در طی این مدت قرار داده بودند و یافته‌های کاوش را در این محل نگه می‌داشتند. یکی از ارزنده‌ترین یافته‌های این کاوش بعد از اسکلت زن 7 هزارساله، سفال‌هایی از دوره چشمه علی ری است.  
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.